بهترین روش نگهداری آجیل چیست؟ نحوه صحیح نگهداری آجیل در منزل برای طولانی مدت

بهترین روش نگهداری از آجیل

بهترین روش نگهداری آجیل قرار دادن آن در یک ظرف در بسته به دور از نور و رطوبت است. به طور کلی آجیل جزو خوراکی‌های بسیار خوشمزه، پرطرفدار و همچنین مقوی به شمار می‌رود؛ اما یکی از مهم‌ترین نکات در مصرف این دسته از خوراکی‌ها نگهداری درست از آنها است. زیرا همان اندازه که مصرف آجیل تازه دارای خواص بوده و برای بدن مفید است، استفاده از آجیل‌های ناسالم و فاسد می‌تواند برای بدن مضر و خطرناک باشد.

به همین دلیل کسانی که مغزیجات و آجیل‌ها را در حجم بالا خریداری می‌کنند، باید با نحوه درست نگهداری از آنها نیز آشنا باشند. آجیل‌ها چه بدون پوست و چه با پوست دارای تخلخل بوده و به همین دلیل خیلی راحت در معرض آلودگی‌های بیرونی قرار دارند و نگهداری از آنها در شرایط مناسب بسیار مهم است. در ادامه مطلب تصمیم داریم در رابطه با شرایط نگهداری درست از آجیل‌ها صحبت کنیم.

چند نکته مهم برای نگهداری از آجیل‌ها در بهترین شرایط

آجیل‌ها باید در یک فضای خنک به دور از نور خورشید، درون ظروف دربسته، محیط و دمای مناسب و به دور از هوا و رطوبت نگهداری شوند. همچنین در صورت امکان بهتر است آجیل‌ها به همراه پوست نگهداری شده، زیرا در این صورت خواص آجیل و طعم اولیه خود را بهتر و بیشتر حفظ می‌کنند. همچنین باید محل نگهداری آنها کاملاً خشک باشد. زیرا در غیر این صورت ممکن است در معرض حمله حشرات و کپک قرار بگیرند. به طور کلی نکات مهمی که باید برای نگهداری از آجیل‌ها مد نظر قرار بگیرد شامل موارد زیر است.

استفاده از یک ظرف درب‌دار برای نگهداری از آجیل

همانطور که اشاره شد آجیل‌ها دارای تخلخل می‌باشند، به همین دلیل آلودگی‌های بیرونی نظیر گرد و خاک خیلی راحت می‌توانند به بافت آنها نفوذ کنند. درنتیجه بهترین روش نگهداری آجیل استفاده از ظرف درب‌دار بوده، زیرا در این صورت احتمال نفوذ رطوبت، حرارت و همچنین گرد و غبار و آلودگی‌های محیطی به بافت آجیل‌ها بسیار کم می‌شود.

ظرف درب دار برای نگهداری از آجیل

البته کسانی که ‌آجیل‌های خود را درون فریزر قرار می‌دهند، می‌توانند برای این منظور از کیسه فریزر نیز استفاده کنند. منتهی باید گفت که ظروف‌ یکبار مصرف و همچنین کیسه فریزر‌ها دارای خاصیت زیست تخریب پذیری هستند و به همین دلیل جهت نگهداری از آجیل‌ها چندان مناسب به نظر نمی‌رسند.

استفاده از ظروف غیر شفاف و مات برای نگهداری از آجیل

دیگر نکته مهم برای نگهداری از آجیل استفاده از ظروف مات و غیر شفاف است. زیرا علاوه بر هوا و گرد و غبار نفوذ نور به بافت آجیل‌ها نیز می‌تواند به آنها آسیب بزند. به همین دلیل استفاده از ظروف تیره و رنگی جهت جلوگیری از قرار گرفتن آجیل‌ها در معرض نور می‌تواند بسیار موثر باشد.

نگهداری آجیل در محیطی خنک و خشک

هر چقدر محیط نگهداری آجیل خشک و خنک باشد ارزش غذایی آن بهتر و همچنین در مدت زمان بیشتری حفظ می‌شود. بنابراین برای افزایش طول عمر و ماندگاری آجیل‌ها انتخاب محیط مناسب و همچنین خشک و خنک برای نگهداری از آن اهمیت زیادی دارد.

نگهداری آجیل‌ها به دور از دیگر مواد غذایی

آجیل‌ها را نباید در مجاورت موادغذایی بودار نگهداری کرد. به عبارت دیگر اگر آجیل در کنار مواردی نظیر پیاز، سیر و همچنین عطر نگهداری شود، مزه نامطبوعی خواهد گرفت. به همین دلیل برای مراقبت بهتر و بهینه از آجیل بهتر است این نکته نیز مد نظر قرار بگیرد.

قرار دادن مغزیجات در فریزر و یخچال

فریز کردن موادغذایی یکی از راه‌های مناسب جهت افزایش طول عمر آنها است. انواع آجیل نیز همانند دیگر موادغذایی در فریزر ماندگاری بالایی داشته، به‌طوری که حتی به جرات می‌توان گفت که بهترین محل نگهداری آجیل‌ها فریزر و یخچال است. زمانی که آجیل به صورت یخ زده نگهداری شود مسلماً طول عمر طولانی‌تری خواهد داشت و همچنین طعم، عطر و کیفیت آن بهتر حفظ می‌شود. منتهی برای نگهداری بهینه آجیل در یخچال باید نکات مختلفی را در نظر گرفت. به عنوان مثال:

  • برای فریزر کردن آجیل باید ابتدا آن را درون یک ظرف تمیز، خشک و دربسته گذاشته تا از ورود هوا به داخل آن جلوگیری شود و سپس آن را داخل فریزر قرار داد.
  • نباید آجیل‌ها را درون کیسه‌های پلاستیکی ریخته و در فریزر قرار داد. زیرا در چنین شرایطی امکان دارد که هوای داخل فریزر به درون کیسه راه پیدا کرده و در نتیجه برخلاف انتظار، آجیل‌ها در فریزر خراب و فاسد شوند.
  • دمای مناسب برای نگهداری آجیل‌ها در فریزر دمای منفی ۱۸ درجه سانتیگراد و کمتر است.
قرار دادن مغزیجات در فریزر و یخچال

نگهداری مغزها با پوست

کسانی که می‌خواهند آجیل را برای مدت زمان طولانی‌تری نگهداری کنند باید آنها را با پوست خریداری نمایند؛ زیرا معمولا ماندگاری آجیل‌ها با پوست بیشتر است. همچنین پوست آجیل‌ها از نفوذ رطوبت، حشرات و باکتری‌ها به بافت آنها جلوگیری کرده، و درنتیجه آجیل‌های پوست‌دار طعم و کیفیت اولیه خود را بیشتر حفظ می‌کنند. البته ناگفته نماند که آجیل حتی با پوست هم نباید در مدت زمان طولانی نگهداری شود و در صورت استفاده در فریزر باید حداکثر تا ۲ سال مصرف شوند.

نگهداری آجیل به صورت خام

به طور کلی طول عمر و ماندگاری آجیل‌های بوداده در مقایسه با آجیل‌های خام کمتر است. بنابراین کسانی که می‌خواهند آجیل خریداری شده را در مدت زمان طولانی‌تری نگه دارند بهتر است به سراغ موارد خام رفته، و از خرید آجیل‌های بوداده خودداری نمایند.

همچنین بسیاری از آجیل فروشی‌ها برای افزودن مزه و همچنین رنگ و روی بهتر به آجیل‌های خود از ماده رنگی و ترش استفاده می‌کنند که همین امر آجیل‌ها را بیشتر در معرض فساد قرار می‌دهد. از این رو آجیل‌های بوداده نسبت به آجیل خام بیشتر در معرض بروز قارچ و همچنین کپک قرار داشته، و برای نگهداری در طولانی مدت اصلاً مناسب نیستند. آجیل خام را می‌توان حداکثر تا دو سال در فریزر نگهداری کرد.

مدت زمان نگهداری انواع آجیل در فریزر، یخچال و دمای محیط

آجیل‌ها دارای انواع مختلفی هستند و هر کدام از آنها ویژگی‌های متفاوتی دارند. به همین دلیل مدت زمان نگهداری آنها در شرایط مختلف با هم متفاوت است. به عنوان مثال:

  • آجیل فندق اگر در فریزر نگهداری شود به مدت یک سال، در دمای محیط حدود ۴ تا ۶ ماه و در یخچال ۶ تا ۹ ماه خواص و موادغذایی خود را حفظ می‌کند.
  • گردوی آمریکایی در فریزر به مدت ۲ سال، در دمای محیط به مدت ۶ ماه و در یخچال به مدت یک سال قابل نگهداری است.
  • پسته در فریزر به مدت دو سال، در یخچال به مدت یک سال و در دمای محیط فقط به مدت سه ماه ماندگاری دارد. 
  • انواع بادام نظیر بادام هندی و درختی در مقایسه با دیگر آجیل‌ها ماندگاری بیشتری دارند. به عبارت دیگر بادام زمینی و هندی در دمای محیط حدود  6 تا 9 ماه، در یخچال حدود 1 سال و در فریزر تا 2 سال قابل نگهداری هستند.

دیدگاه شما