این خشکبارها قلب شما را سالم نگه می دارد

خشکبار مفید برای قلب

خشکبار مفید برای قلب شامل مجموعه‌ای از آجیل‌ها و میوه‌های خشک است که هر کدام از آنها به دلیل برخورداری از یک سری ویژگی و خواص برای سلامت قلب بسیار مفید هستند. بطور کلی انواع خشکبار دارای مزایای فراوانی بوده و بسیاری از املاح و ویتامین‌های مورد نیاز برای تقویت قلب را دربردارند.

به همین دلیل استفاده از خشکبار برای بهبود عملکرد قلب بسیار مفید است. برخی از انواع خشکبار نظیر مغزیجات، دارای چربی‌های غیر اشباع بوده و همین عامل سبب شده است که مصرف مداوم آنها تا حدود زیادی عملکرد قلب را تحت تاثیر قرار داده و منجر به بهبود سلامت قلب شوند. در ادامه این مطلب انواع خشکبار مفید برای قلب و خواص آنها به طور کامل بررسی خواهد شد.

خواص مصرف خشکبار برای قلب

کلسترول‌های بد خون از جمله رایج‌ترین دلایل ابتلا افراد به بیماری‌های قلبی هستند. این دسته از چربی‌ها معمولاً به صورت پلاک در شریان‌های قلب رسوب کرده و در نتیجه فرد را در معرض سکته و دیگر ناراحتی قلبی قرار می‌دهند. آجیل‌ها سرشار از چربی هستند؛ اما چربی موجود در آنها شامل چربی‌های گیاهی غیراشباع بوده و برخلاف کلسترول بد خون، نه تنها منجر به ایجاد رسوبات و التهابات رگ‌ها نمی‌شود، بلکه به نوعی شرایط و وضعیت رگ‌ها را نیز بهبود داده و منجر به از بین رفتن التهابات می‌شوند.

به همین دلیل می‌توان گفت که خواص آجیل و خشکبار برای بهبود عملکرد قلب و کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی یک امر کاملاً اثبات شده است. در واقع کسانی که عادت به استفاده درست و بجا از انواع آجیل‌ها را دارند، نسبت به دیگر افراد کمتر در معرض حمله‌های قلبی و مرگ ناگهانی ناشی از این امر قرار می‌گیرند.

علت اصلی تاثیر مثبت مصرف آجیل‌ها و خشکبار بر سلامت قلب چیست؟

بسیاری از خشکبار سرشار از پروتئین، آنتی اکسیدان، املاح معدنی و دیگر ترکیبات مورد نیاز بدن هستند. به همین دلیل مصرف آنها موجب بهبود سلامت کلی بدن می‌شود. همچنین برخی از انواع خشکبار نظیر آجیل‌ها و مغزیجات دارای ترکیبات و موادی هستند که وجود آنها به صورت مستقیم سلامت قلب را تحت تاثیر قرار داده و عملکرد آن را بهبود می‌بخشند. املاح مفید و موثر بر سلامت و عملکرد قلب موجود در آجیل‌ها و خشکبار شامل موارد زیر است.

املاح مفید موجود در آجیل و خشکبار برای سلامت قلب

چربی‌های غیر اشباع

چربی‌های موجود در آجیل شامل چربی‌های غیراشباع و همچنین تک گانه و تکی هستند. همین عامل سبب شده است که استفاده از آنها منجر به کاهش کلسترول بد خون شود.

اسیدهای چرب امگا ۳

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که منبع اصلی اسیدهای چرب امگا ۳ فقط ماهی است؛ اما باید گفت که بسیاری از آجیل‌ها غنی از این نوع اسید چرب هستند. اسید چرب امگا ۳ یک نوع چربی سالم است که ریتم ضربان قلب را منظم کرده و در نتیجه منجر به جلوگیری از حملات قلبی می‌شود. به همین دلیل کسانی که در برنامه غذایی خود از خوراکی‌های حاوی اسید چرب امگا ۳ استفاده می‌کنند کمتر در معرض حملات قلبی و مرگ‌های ناگهانی ناشی از آن قرار دارند.

فیبر

به جرات می‌توان گفت که تمامی خشکبار حاوی فیبر بالایی هستند. فیبر نیز از جمله مواردی است که منجر به کاهش کلسترول بد خون می‌شود. همچنین مصرف موادغذایی حاوی فیبر به انسان حس سیری داده و مانع از پرخوری می‌شود. در نتیجه کسانی که خشکبار مصرف می‌کنند کمتر در معرض پرخوری و افزایش وزن ناشی از آن قرار دارند. به همین دلیل مصرف خشکبار علاوه بر جلوگیری از بروز بیماری‌های قلبی و ابتلا به دیابت منجر به تناسب اندام نیز می‌شود.

آل آرژنین

یکی دیگر از ویژگی‌های خوب خشکبار و آجیل‌ها برخورداری از ال آرژنین است. این ماده دیواره رگ‌ها و همچنین قلب و عروق را تقویت کرده و میزان انعطاف پذیری آنها را بیشتر می‌کند. به همین دلیل کسانی که عادت به مصرف آجیل دارند کمتر در معرض مسدود شدن جریان خون به دلیل لخته شدن خون در رگ‌ها قرار دارند.

ویتامین e

رگ‌های کسانی که عادت به مصرف غذاهای پرچرب و شور دارند، به مرور زمان باریک و در نتیجه بسته می‌شود. یکی از ویتامین‌های مفید و موثر برای جلوگیری از بروز این مشکل، ویتامین e است. به عبارت دیگر ویتامین e از تجمع پلاک در شریان‌ها جلوگیری کرده و در نتیجه منجر به گشادشدن عروق می‌شود. خشکبار منبع غنی از ویتامین e است و مصرف این دسته از مواد غذایی عملکرد شریان‌ها را بهبود می‌بخشد. علائم رایج وجود پلاک در شریان‌ها شامل بیماری عروق کرونر و درد در قفسه سینه می‌باشد.

مقاله مرتبط: بهترین آجیل های حاوی ویتامین b12

اسکرول‌های گیاهی

برخی از انواع خشکبار نظیر آجیل‌ها دارای استرول‌های گیاهی هستند. استرول‌های گیاهی کلسترول بد خون را کاهش داده و در نتیجه منجر به بهبود عملکرد شریان‌ها و حفظ سلامت قلب می‌شوند.

ویتامین آ

ویتامین آ نیز از جمله مواردی است که از تشکیل پلاک در دیواره رگ‌ها و همچنین باریک شدن عروق خونی جلوگیری می‌کند. خشکبار منبع خوبی از ویتامین آ هستند و از این نظر نیز می‌توانند بر بهبود عملکرد قلب و رگ‌های حیاتی بدن تاثیرگذار باشند.

پتاسیم

برخی از خشکبار حاوی پتاسیم هستند و پتاسیم در تنظیم فشار خون بدن نقش مهمی دارد. به طور کلی یکی از عوامل مهم و زمینه ساز بیماری‌های قلبی داشتن فشار خون بالا است. خشکبار به دلیل داشتن پتاسیم مانع از افزایش فشارخون و در نتیجه ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی می‌شوند.

خشکبار مفید برای قلب شامل چه مواردی است؟

بیماری‌های قلبی از جمله مواردی هستند که با تغذیه انسان رابطه مستقیمی دارند و به طورکلی آن دسته از افرادی که غذاهای سالم مصرف می‌کنند کمتر در معرض ناراحتی‌های قلبی قرار دارند. خشکبار مخصوصاً آجیل‌ها از جمله مهم‌ترین خوراکی‌هایی هستند که مصرف به اندازه آنها از مبتلا شدن به بیماری‌های قلبی جلوگیری کرده و حتی منجر به بهبود شرایط بیماران قلبی می‌شوند. برخی از خشکبار مفید و موثر بر سلامت قلب شامل موارد زیر هستند.

بادام درختی

بادام درختی به عنوان آنتی اکسیدان عمل کرده و حاوی چربی‌های غیراشباع است. همچنین سرشار از پروتئین، فیبر، ویتامین‌های مختلف و املاح معدنی بوده و بسیاری از فاکتورهای مورد نیاز بدن برای بهبود عملکرد قلب را دربردارد.

پسته

پسته سرشار از موادمغذی، چربی‌مفید، کالری، ویتامین ب۶، ترکیبات گیاهی نظیر کاراتنوئیدها، سیانین‌ها، فلانوئیدها و غیره است که همه این موارد منجر به افزایش خاصیت ضد التهابی آن می‌شود. از این‌رو می‌توان گفت که یکی دیگر از خشکبار مفید و موثر برای حفظ سلامت قلب شامل پسته است.

گردو

گردو فواید زیادی دارد و سرشار از موادمغذی نظیر کالری، چربی، پروتئین، کربوهیدرات‌ها، فیبر، مس، منیزیم و منگنز است. مس موجود در این خشکبار موجب بهبود سیستم ایمنی بدن و رشد رگ‌های خونی شده، به همین دلیل می‌توان از آن به عنوان بهترین نوع آجیل برای حفظ سلامت قلب یاد کرد. به طور کلی کسانی که گردو مصرف می‌کنند نسبت به دیگر افراد کمتر در معرض بیماری‌های قلبی نظیر کلسترول بد و فشار خون قرار دارند.

کشمش

کشمش با استفاده از خشک کردن انگور به دست می‌آید و از جمله خشکبار مقوی و سرشار از فیبر و آنتی اکسیدان است. مصرف این نوع خشکبار منجر به کنترل کلسترول و کاهش فشارخون می‌شود. در نتیجه می‌توان گفت که کشمش نیز از جمله مواردی است که می‌تواند بر سلامت قلب و عروق تاثیر مثبت بگذارد.

بادام هندی

مصرف بادام هندی نیز جزو آن دسته از خشکباری است که منجر به کاهش فشار و چربی خون می‌شود. این نوع خشکبار حاوی کالری، چربی، پروتئین، کربوهیدرات، فیبر، ویتامین کا، منیزیم و منگنز است. به همین دلیل کسانی که به اندازه از این آجیل مصرف می‌کنند قلب سالم‌تری دارند.

قیسی

قیسی با استفاده از خشک کردن برگ‌های زردآلو به دست می‌آید و غنی از آهن، فیبر و پتاسیم است‌ به همین دلیل مصرف آن منجر به کاهش قند و فشارخون شده و در نتیجه مصرف آن بر سلامت عروق و قلب تاثیر مثبت می‌گذارد.

خرمای خشک

یکی دیگر از خشکبار بسیار مقوی و سرشار از آنتی اکسیدان و همچنین پر انرژی شامل خرمای خشک است. کسانی که هر روز چند عدد خرما مصرف می‌کنند، نسبت به دیگر افراد قلب و رگ‌های سالم‌تری دارند. زیرا خرمای خشک غنی از فیبر، املاح مورد نیاز بدن و آنتی اکسیدان‌های مفید است.

فندق

فندق نیز از جمله مواردی است که می‌توان از آن به عنوان یک خوراکی مفید در حفظ سلامت قلب یاد کرد. زیرا این آجیل سرشار از فیبر، پروتئین و چربی‌های غیر اشباع بوده و طبق تحقیقات به عمل آمده ثابت شده است که مصرف منظم آن منجر به کاهش کلسترول‌بد و فشارخون می‌شود. همچنین احتمال ابتدا به دیابت را نیز کاهش می‌دهد.

سیب خشک

برگ‌های سیب خشک همانند سیب تازه، بسیار مفید و مغذی هستند. زیرا سرشار از فیبر و بسیاری از املاح و ویتامین‌های مورد نیاز بدن بوده و مصرف برگ‌های خشک سیب منجر به کنترل قند و چربی بد خون می‌شود و در نتیجه مصرف آن سلامت قلب را حفظ می‌کند.

بادام زمینی

یکی دیگر از خشکبار خوشمزه و همچنین موثر در حفظ سلامت قلب و عروق شامل بادام زمینی است. بادام زمینی منبع‌غنی از پروتئین‌های گیاهی بوده و مصرف آن منجر به ایجاد حس سیری می‌شود. به همین دلیل مصرف منظم و به اندازه از آن می‌تواند در سلامت قلب و رگ‌ها تاثیر مثبتی داشته باشد.

پرتقال خشک

پرتقال خشک سرشار از ویتامین سی و فیبر است،‌ به همین دلیل مصرف آن همانند پرتقال تازه منجر به افزایش سیستم ایمنی بدن و بهبود عملکرد قلب می‌شود.

توت خشک

به جرات می‌توان گفت که غنی‌ترین منبع آنتی اکسیدان‌ها توت خشک است. به همین دلیل مصرف این نوع خشکبار می‌تواند منجر به سم زدایی بدن شده و در نتیجه قلب و رگ‌ها را در برابر عوامل آسیب‌زا ایمن سازد.

مویز

دیگر خشکبارمفید و مغذی و همچنین موثر در بهبود و سلامت قلب شامل مویز است. مویز سرشار از آهن، پتاسیم و فولات بوده و مصرف آن منجر به کنترل قند و کلسترول خون و همچنین حفظ سلامت عروق و قلب می‌شود.

چند نکته مهم برای مصرف خشکبار جهت حفظ سلامت قلب

نکته بسیار مهمی که همه علاقمندان به مصرف خشکبار باید نسبت به آن آگاه باشند این است که زیاده‌روی در مصرف این دسته از خوراکی‌ها مضر بوده و عوارض مختلفی را به همراه خواهد داشت. بنابراین کسانی که می‌خواهند از مصرف خشکبار بهترین استفاده را برای حفظ سلامت عمومی بدن خود، مخصوصاً اندام‌های حیاتی نظیر قلب ببرند، باید در مصرف آن حد اعتدال را رعایت کنند.

مطابق با اظهار نظرات انجمن قلب آمریکا، خوردن حدود ۴ وعده آجیل خام در طول هفته برای بهبود وضعیت و سلامت قلب می‌تواند کافی باشد. همچنین می‌توان در هر وعده تقریباً ۴۲ گرم یا یک مشت کوچک خشکبار و آجیل مصرف کرد.

دیگر نکته مهم در مصرف خشکبار این است که همه افراد در هر سن و سالی می‌توانند از آن استفاده کنند. به عبارت دیگر از نظر سن و سال محدودیت خاصی برای استفاده خشکبار وجود ندارد. منتهی فقط کسانی که نسبت به برخی از آجیل‌ها و انواع خشکبار حساسیت دارند باید در مصرف مواردی که نسبت به آنها دچار حساسیت هستند، احتیاط کنند. درغیر این صورت همه افراد می‌توانند برای بهره‌گیری از خواص بی‌نظیر خشکبار انواع مختلف آن را در برنامه غذایی خود جای دهند.

دیدگاه شما

دیدگاه ها (1)

خواص خشکبار چیست؟ 12 تا از مهمترین فواید خشکبار - آجیل امین 1403/02/12
[…] از مهمترین خواص خشکبار بهبود عملکرد قلب و شرایط رگ‌های بدن است. زیرا این دسته از خوراکی‌ها […]