طبع انواع آجیل ها را بشناسید، کدام آجیل با مزاج من سازگار است؟

طبع انواع آجیل ها

طبع انواع آجیل‌ها معمولاً گرم و خشک است و در طب سنتی این دسته از خوراکی‌ها به عنوان خوراکی‌های گرم و خشک شناخته می‌شوند. بنابراین اگر شما جز افرادی هستید که دارای طبع سرد و تر می‌باشید، بهتر است استفاده از آجیل‌ها را فراموش نکنید. در طب سنتی داشتن اطلاعات کافی در رابطه با طبع خوراکی‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد و یکی از عناصر مهم و کلیدی جهت حفظ سلامت عمومی بدن، استفاده از خوراکی‌های مناسب و سازگار با طبع خود می‌باشد. در واقع مهم‌ترین عنصری که به شما کمک می‌کند تعادل داخلی بدن خود را به بهترین شکل ممکن حفظ کنید، داشتن اطلاعات کامل در رابطه با طبع خود و مصرف موادغذایی مناسب و سازگار با مزاج‌تان است.

آجیل‌ها دارای انواع مختلفی هستند و هر کدام از آنها خواص و ویژگی‌های مختص به خود را دارند. در ادامه این مطلب طبع انواع آجیل مورد بررسی قرار خواهد گرفت. پس اگر می‌خواهید در این رابطه اطلاعات بیشتری به دست آورید پیشنهاد می‌کنیم که تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

آشنایی با طبع انواع آجیل ها

بسیاری از متخصصان تغذیه معتقدند که استفاده بجا از انواع آجیل نقش موثری در حفظ سلامت بدن دارد. آجیل‌ها دارای انواع مختلفی بوده و طبع آنها نیز متفاوت است. بنابراین شناخت طبع انواع آجیل‌ها و مصرف گزینه مناسب و سازگار با طبع خود، به شما کمک می‌کند که بدن سالم‌تری داشته باشید. در ادامه به بررسی طبع انواع آجیل به طور کامل می‌پردازیم.

طبع گردو

گردو یکی از آجیل‌های خوشمزه و پرطرفدار است که در کشور ما به راحتی در دسترس قرار دارد. طبع گردو گرم و خشک است و اگر دارای طبع سرد هستید، می‌توانید با مصرف این آجیل مزاج خود را متعادل کنید. این آجیل خوشمزه سرشار از منیزیم، مس، انواع ویتامین‌ها، پروتئین، فیبر و مواد معدنی است. به همین دلیل استفاده از آن به شما کمک می‌کند که قلب و عروق سالم‌تری داشته باشید.

طبع گردو

گردو نسبت به دیگر انواع آجیل، در بهبود حافظه و همچنین عملکرد مغز تاثیر بیشتری دارد. بنابراین اگر به دنبال یک خوراکی ایده‌آل برای تقویت حافظه خود هستید، پیشنهاد می‌دهیم که از مصرف گردو غافل نشوید.

اگر طبع گرم و خشک دارید توصیه می‌کنیم که در مصرف گردو زیاده‌روی نکنید. زیرا در این صورت ممکن است در معرض عوارضی نظیر التهاب، سرگیجه، تنگی نفس، تنبلی کبد و تنگی نفس قرار بگیرید.

طبع بادام هندی

بادام هندی یک نوع خوراکی گرم و مرطوب است. این آجیل دارای پروتئین، فیبر، چربی، مواد معدنی و انواع ویتامین‌ها بوده و همچنین دارای خاصیت ضد اکسیدانی و ضد التهابی است. از این رو مصرف آن به شما کمک می‌کند که از شر بیماری‌های قلبی و عروقی در امان باشید.

استفاده منظم و به اندازه از این آجیل بر سلامت پوست، مو، استخوان‌ها و عملکرد مغز شما نیز بسیار تاثیرگذار است. توصیه می‌کنیم که از مصرف بیش از حد بادام هندی خودداری کنید؛ زیرا زیاده روی در مصرف این مغز ممکن است شما را در معرض خارش، کهیر پوستی، آبریزش بینی، سرفه و تنگی نفس قرار دهد.

مقاله مرتبط: خواص آجیل که شما را شگفت زده می کند

طبع پسته

از پسته به عنوان یک نوع آجیل بسیار مغذی و مقوی یاد می‌شود که دارای طبع گرم و خشک است. این آجیل خوشمزه حاوی مقادیر زیادی اسیدهای چرب ضروری بدن نظیر امگا ۳ بوده و همچنین بسیاری از مواد معدنی و ویتامین‌های مورد نیاز بدن را دربر دارد.

از دیگر ویژگی‌های خوب پسته می‌توان به خاصیت ضد اکسیدانی و ضد التهابی آن اشاره کرد، که همین عامل سبب شده استفاده از آن برای سلامت قلب و عروق بسیار موثر باشد. پسته از جمله خوراکی‌هایی است که منجر به بهبود عملکرد مغز و اعصاب شده و به همین دلیل کسانی که روزانه چند عدد پسته مصرف می‌کنند، اعصاب آرام‌تری دارند. بهتر است بدانید که مصرف زیاد از حد پسته منجر به سنگینی معده، افزایش وزن، عوارض گوارشی، سندروم روده تحریک پذیر و نفخ شکم می‌شود.

طبع بادام درختی

یکی دیگر از آجیل‌های خوشمزه و پرطرفدار و همچنین مغذی، بادام درختی است. این نوع آجیل دارای طبع ملایم تا متعادل و گرم است. همچنین بادام درختی به دلیل برخورداری از پروتئین چربی‌های غیر اشباع و ویتامین E برای بهبود سلامت قلب و عروق و مغز و اعصاب یک خوراکی بسیار مفید است. یکی دیگر از ویژگی‌های بادام درختی حفظ سلامت پوست بوده و اگر جزو کسانی هستید که به سلامت و زیبایی پوست خود اهمیت بیشتری می‌دهید، پیشنهاد می‌کنیم که مصرف بادام درختی را فراموش نکنید. البته ناگفته نماند که بادام تلخ طبع گرم و تر داشته، و همچنین چاغاله بادام نیز دارای طبع سرد و تر است.

طبع فندق

فندق نیز همانند بسیاری از دیگر آجیل‌ها طبع گرم و خشک دارد. این نوع آجیل حاوی مقادیر زیادی پروتئین، ویتامین، چربی، فیبر و املاح معدنی است. به همین دلیل استفاده درست از آن به شما کمک می‌کند که مزاج و طبع خود را بهبود داده و همچنین کمتر در معرض بیماری‌های قلبی و عروقی قرار بگیرید.

طبع فندق

فندق به شما کمک می‌کند که حافظه قوی‌تری داشته باشید و کمتر دچار استرس و عوارض ناشی از آن شوید. زیرا این آجیل سرشار از آنتی اکسیدان‌ها بوده و دریافت آنتی اکسیدان کافی، مقاومت بدن شما را در برابر ابتلا به استرس و عوارض ناشی از آن بیشتر می‌کند.

ناگفته نماند که برای کسانی که دچار صفرا هستند، زیاده‌روی در مصرف فندق چندان توصیه نمی‌شود. زیرا صندوق به دلیل برخورداری از طبع گرم و خشک صفراوی است و همچنین جزو خوراکی‌های دیر هضم به شمار می‌رود. به همین دلیل نباید در مصرف آن زیاده‌روی کنید.

طبع بادام زمینی

بادام زمینی نیز جزو خوراکی‌های گرم و خشک به شمار می‌رود؛ که به دلیل برخورداری از چربی‌های مفید و پروتئین بالا مصرف آن برای بدن بسیار مفید است. بادام زمینی دارای خواص ضد التهابی بوده و استفاده منظم آن از ابتلا شما به بیماری‌های قلبی و عروقی جلوگیری می‌کند.

از دیگر ویژگی‌های مفید بادام زمینی می‌توان به پیشگیری از ابتلا به دیابت و همچنین بهبود عملکرد مغز اشاره کرد. توصیه می‌کنیم که در مصرف بادام زمینی زیاده‌روی نکنید زیرا در این صورت ممکن است در معرض مواردی نظیر دل درد، کبودی لب‌ها، تنگی نفس، تپش قلب، التهابات پوستی و خارش، استفراغ، کهیر و سرفه قرار بگیرید.

طبع انواع تخمه

مصرف آجیل با انواع تخمه بسیار رایج است. بسیاری از تخمه‌ها نظیر تخم آفتابگردان، همانند آجیل‌ها طبع گرم و خشک دارند. تخمه‌ها سرشار از فیبر، پروتئین، آهن، فسفر، پتاسیم و مواد معدنی هستند. به همین دلیل استفاده از آنها برای بهبود گوارش کاهش، کاهش کلسترول خون و کنترل قند خون می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

البته ناگفته نماند که تخمه کدو طبع سرد و تر داشته و اگر شما نیز دارای طبع سرد و تر هستید، باید در مصرف آن زیاده روی نکنید و بهتر است آن را به همراه عسل استفاده نمایید.

دیدگاه شما

دیدگاه ها (1)

کالری انواع آجیل؛ بررسی 4 مغز با بیشترین کالری - آجیل امین 1403/02/23
[…] مرتبط: طبع انواع آجیل را […]